2022’de e-ticaretin toplam ticarete oranı yüzde 18,6’ya yükseldi.
Ticaret Bakanlığı Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi’nin (ETBİS) 2022 yılı verilerine göre Türkiye’de e-ticaret faaliyetinde bulunan 548 bin 688 işletme bulunuyor.
Bu işletmelerin 31 bin 320’si ETBİS’e kayıtlı iken, 533 bin 19 işletme e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteriyor. Ayrıca ETBİS’e kayıtlı site sayısı da 37 bin 256’ya ulaştı. Kendi sitesinde e-ticaret faaliyetlerinin yanı sıra 15.651 işletme e-ticaret pazar yerlerinde de satış yapıyor.
2022 yılının prestijiyle yurt içi e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 109 artarak 800,7 milyar liraya ulaştı. Bire bir ciroda ise sipariş sayısı yüzde 43 artarak 3 milyar 347 milyondan 4 milyar 787 milyona yükseldi. Bu dönemde perakende e-ticaret hacmi 458 milyar lira olarak gerçekleşti.
E-ticaretin genel ticarete oranı 2021’de yüzde 17,7 iken geçen yıl bu oran yüzde 18,6’ya yükseldi.
2022 yılında ödeme yöntemleri bazında toplam e-ticaret hacminin yüzde 61’ini 486,7 milyar lira ile kartlı işlemler oluşturdu. Bunu yüzde 36 ile 287 milyar lira ile havale/EFT ve diğer ödemeler, yüzde 3 ile 27 milyar lira ile kapıda ödemeler izledi.
İşletmelerin yüzde 80’i sadece 1 pazar yerinde, yüzde 12,6’sı 2 pazar yerinde satış yapmayı tercih ederken, yüzde 4’ü 3, yüzde 1,9’u 4, yüzde 1,5’i 5 ve üzerini tercih ediyor.
E-ticaret faaliyetinde bulunan işyeri sayısının en fazla olduğu il ise yüzde 37,7 ile İstanbul oldu. Bu ili yüzde 8,5 ile Ankara, yüzde 7,1 ile İzmir, yüzde 4,6 ile Bursa, yüzde 3,4 ile Antalya, yüzde 2,4 ile Konya ve yüzde 2,4 ile Kocaeli izledi.
Diğer ülkeler Türkiye’den 33,8 milyar liralık alışveriş yaptı
Söz konusu dönemde yurt içi e-ticaret harcamalarının payı yüzde 91,3 ile 731 milyar lira olurken, diğer ülkelerin Türkiye’nin e-ticaret sitelerinden yaptığı harcamaların oranı yüzde 4,2 ve 33,8 milyar lira olarak hesaplandı. Vatandaşların yurt dışından yaptığı alımların oranı yüzde 4,5, bedeli ise 35,9 milyar lira olarak kaydedildi.
E-ticaret hacminin bölümlere göre dağılımına bakıldığında ilk sırayı yaklaşık 96,7 milyar lira ile beyaz eşya ve küçük ev aletleri aldı. Bu hacim giyim, ayakkabı ve aksesuarda 54 milyar lira, elektronikte 45,9 milyar lira, havayollarında 45,1 milyar lira oldu. Bu şubeleri 26,5 milyar lira ile gıda ve süpermarket, 24 milyar lira ile seyahat ulaşım ve depolama, 19,6 milyar lira ile yemek ve 11,5 milyar lira ile konaklama izledi.
Bölümlerin prestiji ile 2022 yılında bir önceki yıla göre e-ticaret hacmindeki değişim dikkate alındığında konaklama bölümünde yüzde 222 artış görüldü. Bunu yüzde 156 artışla havayolları, yüzde 132 artışla seyahat, ulaşım ve depolama, yüzde 129 artışla giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 122 artışla elektronik, gıda ve süpermarketler izledi. yüzde 95, beyaz eşya ve küçük ev aletleri yüzde 88 ve yüzde 39 arttı. yemek porsiyonları arttı.
Ortalama sepet fiyatı 167 lira oldu
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları aracılığıyla alışveriş yapanların yüzde 58’ini kadınlar, yüzde 42’sini ise erkekler oluşturdu.
Elektronik ticaret yoluyla yapılan alışverişlerin %36’sını İstanbul, %9’unu Ankara ve %6’sını İzmir’de yaşayanlar yaptı. Bu illeri yüzde 4 ile Bursa ve Antalya ve yüzde 2,5 ile Kocaeli izledi.
E-Ticaret’te ortalama sepet tutarı 167 TL olurken bu tutar ödeme yöntemlerine göre farklılık gösteriyordu. Söz konusu tutar kartlı ödemelerde 273 lira, kapıda ödemede 199 lira, havale/EFT’de 99 lira olarak hesaplandı.
2022 sektör ortalama sepet fiyatı konaklamada 9 bin 425 lira, konut, bahçe, mobilya ve dekorasyonda 3 bin 804 lira, havayollarında 2 bin 928 lira, beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde 451 lira, giyim, ayakkabıda 447 lira oldu. ve aksesuarlar. elektronikte ise 292 lira oldu.
Peşin ödemelerin %85’i
E-ticaret harcamalarının %85’i peşin, %15’i ise taksitli ödeme seçeneği kullanılarak yapılmıştır.
Sektörel olarak konut ve dekorasyonda yüzde 77, beyaz eşyada yüzde 34, elektronikte yüzde 29, giyimde yüzde 31, seyahatte yüzde 10, konaklamada yüzde 15, havayollarında yüzde 15, kitap ve dergilerde yüzde 6,5.